Bluffakturor

Bluffakturor har startats för att samla information om så många bluffakturor som möjligt på ett och samma ställe. Bluffakturor kommer att utvecklas efter hand som mer information kommer in. I bloggen kommer du även att kunna hitta information om vad du bör göra om du råkar ut för bolag som skickar bluffakturor till dig eller ringer och hotar med att skicka bluffakturor.

Här kommer du att hitta information om företagen som försöker få dig att betala bluffakturor och de som står bakom dessa. Bluffakturor gör oftast igen egen bedömning av bluffakturorna. Istället kommer vi att sammanställa information från våra besökare och andra trovärdiga källor som exempelvis Svensk handel mfl.

Syftet är att det skall bli lättare för dig som söker information om bluffakturor att få information så snabbt och överskådligt som möjligt. Till skillnad från de som tar betalt för liknande listor så kommer det alltid att vara gratis att hitta få informationen här. Helt enkelt för att det inte känns rätt att ta betalt för att stoppa dessa bedrägerier.

Vi tar såklart även gärna emot tips om nya bluffakturor och de som står bakom dessa. Särskilt nu i sommartider så brukar det skickas ut en hel del. Har du som besökare råkat ut för bolag som skickat bluffakturor till dig eller på annat sätt försökt lura dig så är vi tacksamma om du anmäler detta bolag genom att lägga till det till vår Svarta lista!

Glöm inte att ju fler som bidrar till listan om bluffakturor desto snabbare kan vi hjälpa andra så att de inte betalar bluffakturor. I mångt och mycket handlar det just om att snabbt få upp dessa bolag på olika typer av svarta listor eftersom det är det enda effektiva sättet att stoppa dem på. Ju mer uppmärksamhet de får desto färre kan de lyckas lura!

Särskilt intressanta är vad du är illa eller bara vet inte mycket och att du vill kamagra för att hitta och försöka avgöra exakt var du ska leta i detta fall vad är kamagra inte kan att lösa hela dina frågor.

33 kommentarer till Bluffakturor

  1. Hans Pålsson skriver:

    Kolla gärna http://www.svenskhandel.se/Vi-arbetar-med/Sakerhet/
    Enligt min uppfattning gör dom samma sak.

  2. Ani skriver:

    hej jag undrar om företaget nordiskfondanalys existerar för när jag söker på nättet så kommer ingenting upp . jag har fått en faktura om att betala 1295kr . dom har oxå folk som står ute och försöker locka andra

    • Bluffakturor.se skriver:

      Kan tyvärr inte svara på om de finns eller inte. Har inte hittat dem heller vilket är ett rätt dåligt tecken. De finns inte angivna hos Finansinspektionen så tillstånd för rådgivning eller liknande har de i alla fall inte.

  3. Anonym skriver:

    Hej! När Nordisk Fondanalys lurade på mig deras skit sa de att så länge du inte svarar på vårt mail så har du ej bundit dig. Fick en faktura på 1295:- men inget mail. Betala inte fakturan och idag fick jag en påminnelse. Är detta en bluffaktura som bara är att strunta i eller hur ska jag gå tillväga för att bli av med dem?

    • Bluffakturor.se skriver:

      Tyvärr gäller enligt Konsumentverket inte ångerrätt vid gatuförsäljning. Men, efter att vi skrivit om Nordisk Fondanalys så fick vi svar från bolagets företrädare i en kommentar på denna sajt. Nordisk Fondanalys företrädare lovar här att du slipper betala om du kontaktar dem inom 14 dagar.

      Eftersom han lovat ångerrätt så tycker jag att du skall ringa dem. Hör gärna av dig till oss igen om de fortfarande vägrar. Som jag ser det så har dock bolagets företrädare skriftligen lovat att ge ångerrätt så de borde hålla sitt löfte. Som sagt, hör gärna av dig igen med så mycket detaljer som möjligt om hur det går. Det hjälper även andra!

      • Anonym skriver:

        Hej igen.
        Ringde till Nordisk Fondanalys som säger att dom inte kan stå för de som säljaren sagt till mig om aktiveringsmailet och att ångerrätten inte gäller eftersom de 14 dagar redan gått när de skickade första fakturan.

        Ringde därefter till konsumentvägledmningen som sa att de inte kunde hjälpa mig så mycket eftersom jag skrivit på ett avtal. (Konsumentvägledaren ringde även till Nordisk fondanalys och fick samma svar som jag fick).

        Finns det något att göra eller är det bara att snällt betala fakturan? Tycker att det borde gå att göra något eftersom säljaren ljugit om aktiveringsmailet.
        Påminnelsefakturans förfallodag är den 10:e november

        • Bluffakturor.se skriver:

          Om de vägrar låta dig komma undan så kan du välja på att ändå vägra betala med hänvisning till att de lurat dig. Risken är då att de skickar det hela vidare till inkasso. När du får påminnelse därifrån så måste du i så fall fortsätta att hävda att fordran är tvistig eftersom de lurat dig att skriva under. Då måste de gå vidare till domstol för att få rätt.

          I domstol måste de då bevisa att du ingått avtal vilket de kan göra i och med att du skrivit under. Att du sedan hävdar att säljaren lovat något annan muntligt gör tyvärr läget rätt dåligt. Bevis i form av muntliga löften är i princip omöjliga att verifiera. Det du kan göra är i så fall att hänvisa till skriverierna på Internet där många anger att de blivit lurade på samma sätt. Huruvida domstolen ser till din fördel på grund av det är dock svårt att säga.

          Om du vill minimera risken så betalar du och kräver sedan dem på återbetalning. Då kan du i alla fall inte få någon betalningsanmärkning. Men, då ligger den mödosamma processen med att driva till inkasso och gå till domstol på dig. Tyvärr verkar det som att bolagets representant som lovade återbetalning på denna sajt ljög oss alla rätt upp i ansiktet. Eller också så har de lagt upp det hela så att det alltid går minst 14 dagar innan de skickar fakturan och på så vis hoppas komma undan.

          Min bedömning kvarstår dock och det är att Nordisk Fondanalys är ett rent bluffbolag och om de kontaktar någon på gatan eller på annat sätt så är det bästa att bara vägra skriva under eller gå med på något alls!

  4. Keli skriver:

    Fick den 18/11 -11 en faktura från European Tenders. Jag vet att det är en bluffaktura. Men, den förföll till betalning 14/11! med fakturadatum 2011-10-15. Är detta ett nytt grepp för att driva in pengar? Om detta då går till kronofogden, har bluff-bolaget då större chans/rätt mot vårt företag? Jag bestrider naturligtvis fakturan.

    • Bluffakturor.se skriver:

      Det har ingen betydelse i sig att den redan förfallit. Bestrid fakturan och om kronofogden kommer med krav så kan du även lägga till information om att de skickat ut fakturan så sent att den redan hade förfallit.

  5. Jessica skriver:

    Vi fick också den 18/11 en faktura från European Tenders som är en bluffaktura. Den förföll till betalning den 10/11 med fakturadatum 11/10-11. Hur går man till väga nu?

    • Bluffakturor.se skriver:

      Skriv på fakturan att den bestrids eftersom inget avtal ingåtts. Ta sedan en kopia och skicka tillbaka originalet till avsändaren. Anmäl gärna det hela till polisen också. Ange den person som representerar bolaget, dvs den person som står registrerad hos exempelvis Allabolag.

      Skulle du mot förmodan få krav från inkassobolag eller kronofogden så skriver du ett brev till dem och bestrider det hela. Ange då även att du skickat tillbaka fakturan till avsändaren och bifoga en kopia av den kopia du tog. Sannolikheten att de skall ta det vidare till domstol vilket de då måste göra för att fortsätta sitt kravställande är väldigt låg så länge du inte ingått avtal med dem.

  6. Anna skriver:

    Hej jag bara undrar om du vet vem som äger bolager.Är det Anton Ewerts som är nominerad till Årets Affärs kreatör 2012?I såfall är det inte klokt.Dom bara lurar folk,dom är ju portade på alla varuhus i skåne/LURAD

  7. Anders Håkansson skriver:

    Angående Nordisk fondanalys

    Fick precis som i ovan nämnda kommentar en faktura från Nordisk fondanalys på 1295:-. Har uppfattat det exakt som personen skriver att jag inte går ”med” förrens jag svarar på deras mail som jag dessutom aldrig fått. I deras folder som de skickar med så står det tydligt att: ”Om ca två veckor kommer vår senaste analys till din mail. Där gör du dina första fondbyten. Strax därpå skickas inbetalningskortet och din PPM-kod hem till dig”.

    Jag tolkar detta som att jag betalar efter att ha gjort ett fondbyte, OM jag gör ett fondbyte vill säga. Har sagt detta till dem men de hävdar att de inte kan stryka fakturan.

    Vad göra?

    Mvh
    Anders

    • Bluffakturor.se skriver:

      Enligt Nordisk fondanalys styrelseordförande så skall du kunna ångra dig. Han har själv lovat detta skriftligen som du kan läsa här. Hänvisa till det som skrivits av honom.

      Om det ändå inte fungerar så fortsätt vägra betala. Skriv på fakturan att du bestrider fakturan eftersom du blivit lovad att det skulle vara gratis och att du inte ingått något avtal. Ta sedan en kopia av fakturan och skicka tillbaka originalet. Sedan kan du även maila dem med samma budskap till deras kundtjänst.

      Polisanmäl även gärna bolagets företrädare för bedrägeri. Tyvärr kommer det inte att leda till något, men får de tillräckligt många anmälningar så kan det användas som bevis för att de systematiskt lurar folk. En anmälan till konsumentombudsmannen är också på sin plats att göra.

  8. Mathilda skriver:

    Hej!
    Även jag blev grundlurad rakt upp i ansiktet av Nordisk fondanalys!
    Jag frågade tre gånger om jag skrev på om att betala någonting och han försäkrar mig samtliga tre gånger att jag ska ta ställning till detta i mitt mail jag får skickat av dem!
    Jag ser rutan som INTE är ikryssad och säger med skarp ton: Denna ska absolut inte kryssas i… Nu har de skickat en kopia på avtalet och där är rutan om att jag vill bli kund helt plötsligt ikryssad och detta har hänt någon gång efter att jag har skrivit under! Dessa människor har satt i rutin att grundlura människor! Här sitter jag med min faktura och känner mig totalt hjälplös efter att ha läst ovannämnda kommentarer! Skönt att veta att jag inte är ensam om det iallafall!
    Mvh Mathilda!

    • Bluffakturor.se skriver:

      Våga vägra betala och polisanmäl. Myndigheterna börjar ta tag i detta och en bluffhärva i Skåne håller på att nystas upp där de inblandade nu åtalas för bedrägeri. Detta tack vara tusentals anmälningar som gör att myndigheterna har mycket på fötterna när de väl åtalar.

  9. Anna skriver:

    Hej jag har också blivit lurad precis likadant som ni andra skriver,min fråga till er är,om ni tittar på välkomms mailet från dom,kan jag inte hitta någonstans där man kan tacka nej till erbjudandet.Det står bara att man inte behöver göra något förren nästa mail kommer.Det värsta är att dom kan fortsätta som dom gör./Anna

  10. Simon Wallinder skriver:

    Hejsan!

    Det är så att min fader fick ett samtal från företaget Katsofon media Ab, som ville sälja google tjänst och min pappa sa självklart nej, eftersom det inte behövs enligt honom. Nu fick han en faktura och dom svarar inte på telefon numret heller!! Vad ska vi göra?

    Jag har jobbat med detta och vet att dom måste väl följa ”distansavtalslagen”? 14 dagars ångerrätt till alla privatpersoner, men det gäller bara om man säger ”ja tack” men han sa som sagt nej tack. Hjälp oss snälla! Jag tänker inte se min pappa betala stora belopp till ett företag som lurar folk, jävla SKÅNINGAR!

    • Bluffakturor.se skriver:

      Det är de som skickat fakturan som måste bevisa att det finns någon grund för kraven. Därför bör ni skriva på fakturan att din pappa bestrider den eftersom något avtal aldrig ingåtts samt dagens datum. Ta sedan en kopia av fakturan med er påskrift och skicka tillbaka originalet till de som skickat den. Finns det mailadress så maila bestridandet till dem också.

      Skulle det komma krav från inkassobolag eller kronofogden så skall ni skriva till dem som svar att ni bestridit fakturan eftersom inget avtal ingåtts. Skicka även med en kopia av den kopia som ni sparat. Då kommer din pappa inte att få någon betalningsanmärkning och bedragarna måste ta ärendet vidare till domstol. Sannolikheten att de gör det är liten eftersom de bara är ute efter snabba pengar.

      Skulle de sedan mot all förmodan gå till domstol så måste de bevisa att de ingått avtal med din pappa för att de skall få rätt. Det kommer de inte att lyckas med så det är bara att stå på sig och vägra betala. Gör gärna även en polisanmälan mot de som står som representanter för bolaget. Ju fler som anmäler desto bättre. Åklagare har börjat ta tag i dessa fall nu så alla anmälningar som kommer in är positivt för alla drabbade.

  11. Anonym skriver:

    Hej.Jag har fått en faktura från Worldwide Media Öresund AB, där det framgår att jag avslutar ett Google ”sökmotor” avtal..som jag inte överhuvud taget vet något om..fakturan är på 5288kr. Vart ska jag vända mig? jag har försökt söka på konsumentverkets hemsida efter telefonnummer..men hittar inget!

    • Bluffakturor.se skriver:

      Konsumentverket är inte för den här typen av bluffakturor tyvärr. Däremot kan du följa de instruktioner som gäller för Nordisk fondanalys i övrigt. Dvs, bestrid fakturan eftersom något avtal aldrig ingåtts. Gör gärna även en polisanmälan mot bolagets representant. Information om vem det är hittar du exempelvis på allabolag.se

  12. Annna skriver:

    Hej såg sydnytt när det handlade om nordisk fondanalys. Hur kan Anton sitta och ljuga rätt upp i kameran. Den mannen kan ju inte vara helt frisk. Jag hoppas att man kan få ett slut på detta men det verkar svårt. Vad kan vi göra som blivit lurade av de? Att det inte kommit in fler anmälande till konsumentverket är inte så konstigt, de är ju inte så intresserade av att göra något.

    • Bluffakturor.se skriver:

      Det lär nog ramla in fler anmälningar nu. Det som du kan fortsätta att göra är att bestrida de krav som kommer från Nordisk fondanalys. Då måste de driva det hela vidare ända till domstol. Och efter inslagen i Sydnytt har jag väldigt svårt att tro att de skulle få rätt där.

  13. michelle skriver:

    Hej! Har blivit blåst av Nordisk fondanalys precis som så många andra .Snälla ni som känner er blåsta kontakta POLISEN gör en anmälan så kanske det betrktas som ett bedrägeriärende .Ju fler som anmäler ju större chans att fälla nötterna bakom detta företag.

  14. madde skriver:

    Svensk fakturaservice, 10082, 434 21 Kungsbacka. Inget telenr eller organisationsnr finns får nu mera KRAV vad ska man göra skicka tillbaka en cd som va helt fel och den funka inte men blir så förbannad på dom när man inte kan nå dom.

    • Bluffakturor.se skriver:

      Bestrid kraven skriftligen, ta en kopia av ditt bestridande och skicka tillbaka allt per post. De måste driva processen inte du. Det enda du behöver göra är att vägra betala och bestrida kraven oavsett varifrån de kommer.

  15. madde skriver:

    vem ska jag ringa när jag bestrider jag har skickat allt till dom men dom skickar tillbaka allt jag har skickat rek oxå men får bara brev tillbaka att jag ska hämta det .
    har skickat 10000 mail inget svar ja blir så arg i dag fick ja änu ett brev ja krav att dom höjt med 300 kr och det står oxå vill du kontakta oss gör det via brev..
    men FÅR ALDRIG SVAR från dom …..

    • Bluffakturor.se skriver:

      Om du bestridit skriftligen till dem en gång så räcker det. Sedan behöver du inte bestrida deras krav fler gånger förrän det eventuellt kommer krav från inkassobolag eller kronofogden. Däremot är det viktigt att du gör det om sådana krav kommer. Inkassobolag och kronofogden kommer då att svara dig och de kan inte gå vidare med en fordran som du bestridit.

  16. madde skriver:

    ok så då ska jag bara skriva att jag inte tänker betala något

    • Bluffakturor.se skriver:

      Ja, om du inte ingått något avtal med dem skall du skriva: ”Jag bestrider era krav eftersom jag aldrig ingått något avtal med er.” Sedan skriver du under med ditt namn och dagens datum.

  17. madde skriver:

    ok tack så jätte mycket för hjälpen 😉

  18. madde skriver:

    http://www.korkortsprovet.com/

    här är sidan som man inte ska gå in på

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *