Så här skall du göra med bluffakturorna

Här kommer en kort sammanfattning av hur du bör hantera de olika typer av bluffakturor som du kan råka ut för. Det är framförallt tre fall som beskrivs nedan. Det är de klassiska bluffakturorna i två varianter och telefonbedragarna som ringer dig innan de skickar sina bluffakturor.

Du får även tips om vad du bör göra om de som skickat bluffakturorna mot förmodan går vidare till inkassobolag eller kronofogden för att driva det hela vidare.

Klassiska bluffakturor (erbjudanden)

Dessa bluffakturor ser ut som fakturor, men i det finstilta kan du läsa att de bara är erbjudanden. Anledningen till att erbjudandena utformas så att de ser ut som fakturor är såklart att du skall luras att betala dem. Högsäsongen för dessa är sommaren och andra tider då vi andra ofta är borta eller lite stressade inför ledigheterna.

Dessa erbjudanden är det bara att strunta i att betala. Gör även en notering om dem för den som eventuellt tar över när du är ledig. De brukar nämligen följa en påminnelse på dessa. Påminnelserna är utformade på samma sätt, dvs det ser ut som betalningspåminnelser, men i det finstilta står det att det är ett erbjudande och att betalningen är frivillig.

Det är såklart bra om du anmäler företaget till vår webbsajt så att de hamnar på vår Svarta lista. På så vis hjälper du andra att undvika att de råkar betala dem av misstag.

Klassiska bluffakturor (rena fakturor)

Här är bedragarna mindre försiktiga och utformar bluffakturorna som rena fakturor, dvs det finns inget finstilt som anger att det egentligen handlar om ett erbjudande. Dessa bör du skriva ”Fakturan bestrids, har inte beställt. Polisanmälan kommer att göras!”” eller liknande på, ta en kopia av den och skicka tillbaka originalet till adressen som angetts. Skulle du få påminnelse så gör du samma sak med denna.

Anmäl gärna företaget som skickat bluffakturan till oss så får andra snabbt reda på att det är bluffakturor som det handlar om!

Telefonbedrägerier

Den här typen av bluffakturor föregås av att ett telefonsamtal där du ombeds bekräfta exempelvis adressen som fakturan skall skickas till. Ofta hänvisas till att det finns inspelade beställningar som du eller någon kollega till dig gjort på telefon. Har ni inte beställt något så säg att ni inte gjort det och att ni kommer att göra en polisanmälan om det kommer någon faktura från dem.

Ofta försöker dessa bedragare ge dig alternativa sätt att komma ur avtalet som du inte beställt. Dessa sätt omfattar dock alltid att du får betala en del av beloppet eller något annat. Det finns ingen anledning att gå med på något. Även om de stressar dig med att du måste göra något nu annars så går det till kronofogden eller liknande kan du ta det lugnt.

Skulle du mot förmodan få en bluffaktura från dessa telefonbedragare så skall du agera som i alla andra fall med bluffakturor. Skriv ”Fakturan bestrids, har inte beställt. Polisanmälan kommer att göras!” på fakturan, ta en kopia av den och skicka tillbaka originalet till adressen som angetts på den.

Samma sak med dessa företag såklart. Anmäl dem till vår Svarta lista så hjälper du andra som fått bluffakturor från samma företag!

Hot med inkassobolag eller kronofogden

Om de som skickat bluffakturan till dig tar ärendet vidare till inkassobolag eller kronofogden så är det viktigt att du skickar en kopia av den faktura som du bestridit till det aktuella inkassobolaget eller kronofogden. Skriv även ett följebrev där du beskriver hur det hela gått till och att ärendet är tvistigt.

Varken inkassobolag eller kronofogden har möjlighet att driva in eller ge dig betalningsanmärkning för en faktura som är tvistigt, dvs som du inte anser är rätt eller skall betalas. Det innebär att bedragarna måste ta det hela till domstol om de skall kunna komma vidare. Eftersom det kostar pengar och riskerar att avslöja dem som de bedragare de är så är sannolikheten mycket liten att de går till domstol.

Slutligen är det också bra om du som råkat ut för bluffakturor eller andra liknande bedrägerier lägger till företaget på denna webbsajt så får andra snabbt reda på att det är ett oseriöst företag som skickar bluffakturor. Ju fler som får informationen så snabbt som möjligt desto färre bluffakturor blir betalda!

Särskilt intressant är vad du är dåliga eller bara vet inte väldigt och att du vill kamagra för att hitta och försöka fastställa exakt var du ska leta i det fall vad är kamagra inte kan löser allt dina frågor som.

Det här inlägget postades i Hantera bluffakturor. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Så här skall du göra med bluffakturorna

  1. anders gerdin skriver:

    vad göra om man låtit sig bli övertalad med ljudfil som följd

    • Bluffakturor.se skriver:

      Samma sak, dvs bestrid fakturan och skicka tillbaka. Hela upplägget är uppenbart bedrägeri. Det är bara att hänvisa till att det gjorts en mängd polisanmälningar i ärendet. Det finns inte en chans att de vinner i domstol!

  2. Christer Högström skriver:

    Fick en faktura från företagslansering sverige ab där fordran är överlåten på ett annat callcenter företag nämligen European Business Group Center AB org nr: 556814-6178 misstänker att dom skall driva inkassokraven när jag vägrar betala. Givetvis är allt Polisanmält.

  3. Micke skriver:

    Hej, jag råkade ut för nästan samma som ovan.

    Jag blev uppringd av ” 0721586894 Jasmine Andersson EBG european business group ” som sade att jag för drygt 36 månader sedan ingick ett ” testa på ” med dem på 36 månader. Nu ville hon veta om jag ville ändra något eftersom ny avtalsperiod just startat.

    Jag sade direkt att ajg inte mindes att jag skulle ingått något avtal med dem och att mitt företag ligger vilande sedan över ett år.

    Det tyckte hon var tråkigt men jag måste betala de 24 månader som nya avtalet säger att jag har eller ärendet skulle skickas till inkasso.
    Men hon kunde kanske vara juste och låta mig komma undan på bara 10 månader om jag gjorde ett nytt avslutande avtal med henne nu.

    Chockad över detta så var jag dum nog att gå med på en inspelning och ingick alltså ett nytt sk. avslutande avtal med EBG european business group där jag skall betala för deras tjänster i 10 månader a 795 eller 995kr/mån + moms.

    Det de säger sig göra är att publicera information om mitt företag på de 3 största sökmoterna och på deras egna katalogtjänster. Men de har ingen information annat än mitt namn, org nummer och namn på företaget. Ingen hemsida eller mail adress har publicerats någonstans av dem. Här finns min information i deras katalogtjänst.
    http://www.allaforetagen.com/company-unit/default/?Id=988314
    Men inget är publicerat på google, altavista eller yahoo förutom det som sökmotorerna själva indexerat från min sajt och från deras register.

    Nu undrar jag om jag kan komma ur detta ” avtal ” på något sätt?

    Jag har inte polisanmält ännu, vet inte om jag ska?
    Däremot har jag skickat information om dessa klåpare till bland annat Efterlyst,Uppdrag gransking, Plus och på detta forum (cint.se)
    http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=141843

    Så finns någon information/hjälp att få?

    • Bluffakturor.se skriver:

      Jag anser definitivt att du skall bestrida detta. Även om du gått med på ett avslutande avtal så måste de bevisa att du ingått ett avtal från första början om det går till domstol. När du får fakturan så skall du skriva på den att du bestrider fakturan eftersom inget avtal ingåtts från början. Ta sedan en kopia och skicka tillbaka originalet till avsändaren.

      Får du krav från inkassobolag eller liknande så skriv till dem och säg att ärendet är tvistigt eftersom du aldrig ingått avtal med dem från början. För formens skulle tycker jag att du skall polisanmäla den som står som ansvarig för bolaget. Risken är tyvärr stor att polisen inte lägger resurser på ärendet, men ju fler anmälningar som kommer in desto bättre.

    • Keps skriver:

      Enligt Svensk handel ska du göra så här.
      Pratade med kronofogden om detta och de sa att man skulle bestrida fakturan enl. nedan. Får Kronofogden en bestridan så hänvisar de företaget,EBG i detta fall, driva frågan rättsligt. Är man rädd att förlora ärendet kan man deponera pengarna hos Kf så är et inte någon risk för betalningsanmärkning.

      Faktura där du anser att säljaren vilselett dig på ett sätt som kan anses bedrägligt
      I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelning. Saknas avtal som styrker kravet eller är det omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande rakt över underlaget: ” Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.” Blankett för polisanmälan hittar du längre ned på den här sidan. Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser.

  4. Kent Bergh skriver:

    Har tre fakt från företaget Svensk Faktura Service Box 10082 43424 Kungsback

    En fakt på 358kr den bet jag, då fick det jag hade beställt.

    Men sedan kom en ny 493kr Do sände jag ett mail till dom frågade efter Org Nr och tel Men inget svar jag begärde läskvitto men det kom inget
    I dag har det det kommit en ny Fakt på 673 kr Här hotar dom med KF/ och Tingsrätten
    Jag har sänt svar till dom att jag bestrider Fakt å sa att dom kan få ett utdra från min Bank om doså öskar
    Få se va dom gör??

  5. Tony Blomqvist skriver:

    Hej!
    Har nu fått två samtal från telebolag som säger att jag på en ljudinspelning jan. 2010 godkänt gratis googlesökning för mitt företag under ett år och sen inte sagt upp den som jag skulle ha gjort efter ett år och nu ska betala för ett år 5100:-
    Jag bad dom spela upp denna ljudinspelning där jag godkänner detta och dom sa att dom hör av sig inom 5 dagar och ska spela upp det för mig, jag är övertygad om att jag inte varit med någon sådan inervju.
    Hur ska jag hantera detta?

    • Bluffakturor.se skriver:

      Det är ren bluff så du behöver inte göra något alls. Ringer de igen så säg samma sak, eller lägg på luren direkt. Finns ingen anledning att vara artig mot dessa bedragare. Skulle det vara så att de skickar faktura i alla fall så skriv på den att du bestrider fakturan eftersom ingen avtal ingåtts. Ta sedan en kopia av fakturan med din påskrift om att du bestrider den. Kopian kan du sedan spara och skicka tillbaka originalet till avsändaren.

      • Tony Blomqvist skriver:

        Tack för svar.
        Ok, skulle det kunna vara så att dom har manipulerade samtal och påstå att det är jag på ljudbandet fast det inte är det?
        Man kanske inte ens ska bry sig om att lyssna på ljudbandet (om dom nu har något), utan bara hota med polisanmälan och lägga på luren?

        • Bluffakturor.se skriver:

          Strunta i att lyssna på eventuella manipulerade ljudband, det ger dig ju faktiskt inget. Har du inte ingått avtal så har du inte. Säg till dem att du polisanmält dem och släng på luren. Förhoppningsvis inser de då att du inte är ett lätt byte och ger upp.

  6. Torsten Dilot skriver:

    Fick telefonsamtal för ett par veckor sedan och idag (30/11) en faktura från European Business Group om att jag hade beställt ”sökordsoptimering” 24 månader. Har inet beställt någon sådan – då sade de att jag kunde säga upp avtalet med tolv månaders uppsägningstid mot en avgift på 995 kr per månad exkl moms. I all upprördhet avbeställde jag något som jag aldrig har beställt för att minimera ev skada. Jag sade på inspelnngen att jag skulle bestrida fakturan och har precis författat ett brev i enlighet med råd och instruktioner som jag fått från denna hemsida om bluffakturor. Kommer under dagen imorgon också att gå in till polisen och göra en polisanmälan! En kompis till mig har också nyss råkar ut för samma sak! Råder alla att följa råden på denna hemsida och göra samma sak om ni råkar ut för dessa j-a bluffar till företag som t ex European Business Group!

    • Bluffakturor.se skriver:

      Lysande, uppskattar din insats! Kul att se att fler och fler vågar vägra betala och som står emot bedragarna!

  7. Britt Erikson skriver:

    Fick samtal på hem-tel från Henrik Arvidsson 070-9821417, som uppgav sej ringa från Google. Påstod att min make var skyldig 200.000 för annons på nätet, 518 klick surrade han om, Google skulle betala det mesta och att vi ”bara” behöver bet 12.000 + moms. Men vi var inte de enda som drabbats och Google hade betalat svindlande belopp. Ingen träff på sök av tel-nr.

    • Bluffakturor.se skriver:

      Stort tack för tipset! Klart fall av bedrägeri! Skulle du mot förmodan få faktura så meddela gärna oss varifrån den kommer. Självklart skall du även vägra betala!

  8. Sergio skriver:

    Hur länge ska de hålla på med sånt?
    Min fru har ett affär och blev också på ringt idag av nån bedragare, efter lite forskning, så ser man att det är från ”Kastofon media AB”
    Hon nästan gick på, men upptäckte i tid bluffen, jag tycker att staten borde ta itu med detta och lagstifta bättre för att förhindra att såna tjuvar förstör för laglydiga folket.

  9. Hans von Euler skriver:

    Fick ett samtal i maj i vårt hem där det lät som vi redan är kunder och man bara skulle kollationera uppgifterna. Sedan fick jag en massa frågor och dumt nog svarade jag ja på dem. Det kom ett korrektur och sedan en faktura (3681:-) som betalades. På baksidan av fakturan fanns finstilt text i ljusgrå färg som vi inte ens la märke till. Det visade sig vara avtalsvillkor, som innebär att det är ett tillsvidareavtal som måste sägas upp skriftligen inom 3 mån, annars anses man ha beställt en fortsättning.

    När det sedan kom en ny faktura i november bestred jag den men man gör gällande att jag genom att betala den första fakturan godkänt avtalsvillkoren. Sajten var DinRegion.se med Online Publishing AB som moderbolag. De har på nolltid fört över ärendet till ett eget inkassobolag Securo Finans AB, som skickat påminnelser med räntekrav och än så länge försiktigt formulerade hot om stämning. Kan betalning av en faktura över huvud taget innebära att man binds vid ett avtal med okända och oacceptabla villkor?

    • Bluffakturor.se skriver:

      Det ligger på den som ställer krav eller påstår att avtal ingåtts att bevisa att så skett. Eftersom det inte finns formkrav på avtal av den här typen så kan de hävda att du ingått avtal genom att betala fakturan. Jag skulle dock bestrida den oavsett. Detta eftersom det är uppenbart att det sätt de arbetar på är orimligt. Låt dem driva ärendet till domstol om de vill. Skulle bli förvånad om de gjorde det för dessa små belopp.

      Innan de fått en dom i domstol på att du skall betala och att du ingått ett avtal så får du ingen betalningsanmärkning. För formens skulle bör du i alla fall nu säga upp avtalet skriftligen så att du säkrar upp att du slipper få det förlängt ännu en gång. Skriv då i uppsägningen att du inte anser att något avtal ingåtts, men att du ändå säger upp det avtal de hävdar att ni har. Skriv även att du bestrider fakturan och du är beredd att ta strid för din rätt.

  10. Marie Samuelsson skriver:

    Har råkat ut för samma sak som så många andra, blev uppringd av European business group för ett tag sedan. Först talade jag med en ung flicka som efter det att jag inte kände till något avtal tillkallade sin chef, chefen i sin tur skulle då vara ”hygglig” och hjälpa mig att förkorta avtalet.

    Först gjorde vi en inspelning där jag vid flera tillfällen sa att jag inte var intresserad, tillslut blev uppringaren irriterad och sa åt mig att svara ordentligt så vi kunde avsluta samtalet, jag sa även på denna inspelning att jag inte var intresserad, men tyvärr i slutet av samtalet så det tar de väl bort.

    Jag har polisanmält och jag har skickat tillbaka fakturan jag fick och skrivit på att jag bestrider. Jag skickade fakturan i ett rekommenderat brev som jag fick tillbaka….hur gör jag nu när de inte tar emot sin post ? Returorsaken på brevet är ej efterfrågad.

    • Bluffakturor.se skriver:

      Försöka att maila till dem också om du har en mailadress. I annat fall sparar du det rekommenderade brevet som du fått tillbaka. Det visar att du har försökt kontakta dem med ditt bestridande. Dessutom kan du hänvisa till att du bestred kravet per telefon.

      Det är European Business Group som måste driva saken vidare hela tiden. Så länge du bestrider till inkassobolag och kronofogden så kan de inte driva in fordran. Till slut måste de gå hela vägen till domstol, men där får de svårt att vinna om de lurat dig.

  11. Rickard Holmqvist skriver:

    Tycker att du bör ta upp vad som gäller för privatpersoner/Konsumentköplagen.
    Privat använder jag nix och det är sällan någon som ringer, skulle det vara någon okänd som gör det, så vill jag först sälja något till dem som dom inte vill ha och då blir det ingen affär alls.

    Har varit företagare och genom branchorganisationens jurist fick jag hjälp att komma ur ett avtal med ett tvivelaktigt avtal med ett telebolag. Fick lära mig att det finns ett avtal mellan handelsparternas organisationer om god affärsetik och med hjälp av detta kom jag ur affären. Kvitterade aldrig ut några försändelser från dem av produkter som dom skickade som bonus.

    Hälsningar
    Rickard

    • Bluffakturor.se skriver:

      Det finns mycket att ta upp och vid tillfälle skall jag försöka förbättra sajten. Har tyvärr väldigt mycket att göra på annat håll. Så detta är lite ett hobbyprojekt som spårat ur…

Kommentarer inaktiverade.